KÜLTÜR/SANAT

Bir oyun böyle hazırlanıyor

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları sahnelediği oyunları büyük bir emekle ortaya koyuyor

20 Mart 2016 Saat: 18:51
Bir oyun böyle hazırlanıyor
Bir oyun böyle hazırlanıyor

Sevilen sanat dallarından biri olan tiyatroda her oyun, senaryosundan gala gösterimine kadar geçen süreçte yoğun bir çalışmayı gerektiriyor. Kostüm tasarımı, dekor tasarımı, müzik yapımı, makyaj, ışık, koreografi, kuaför gibi pek çok çalışma; oyunun oluşturulması için detaylı bir şekilde ele alınıyor. Bu çalışmalar yoğun bir emek sonucunda ortaya çıkarılarak sahneleniyor. Tiyatro severlerin beğeniyle izlediği oyunları perde arkasında yoğun ve hummalı bir emek yer alıyor.

ÖNCE OYUNUN METNİ HAZIRLANIYOR

İki perde izlenen oyunların geri planında zahmetli ve uzun bir süreç yer alıyor. Bir oyunun sahneye aktarılması için nelerin yapılması gerekiyor; Önce senaryonun belirlenmesi ve oyuncuların seçimi ile başlayan süreç, adım adım diğer çalışmalarla devam ediyor. Süreçte önce tekst, tiyatro metni ya da senaryo hazırlanıyor. Hazır bir metin varsa okunup, oyun haline dönüştürülüp dönüştürülemeyeceğine karar veriliyor. Daha sonra oyuna uygun sanatçılarla oyunun kadrosu belirleniyor.

SIRADA EZBER VAR

Dekor, kostüm ve reji çalışmalarından sonraki süreçte oyuncular rollerine ait konuları tekstler üzerinden ezber yapıyor. Rol ezberleri yapılırken, oyunun genel çerçevesi de oluşturuluyor. Sahneler bazen SDKM’deki oda tiyatrosunda, bazen tatbikat sahnesinde bazen de bale sahnesinde çalışılıyor.

ÖNEMLİ BİR AŞAMA: KOREOGRAFİ

Koreografi bu süreçte belirleniyor. El hareketleri, mimikler, vücut dili, tiyatral duruşlar; koreografi çalışmasında çalışılıyor. Sahneler tek tek, kese kese, hatta bazen cümle cümle tekrar edilerek tamamlanıyor. Çalışılan ve yönetmenin tamam dediği sahne parçalarının hepsi bir araya getiriliyor. Oyundaki dans çalışmaları, gösterinin en zor kısmını oluşturuyor. Burada oyuncular yoğun bir performans sergiledikleri için yorucu bir süreç geçiriyorlar. Dansların hareket düzeni yapılıyor. Koreografiyle beraber eş zamanlı olarak oyunların müzikleri besteleniyor. Müzik ve hareketlerin uyumu için uzatma ve kısaltma işleri yapılıyor.

TESTERE ÇEKİÇ EŞLİĞİNDE PROVA

Sahnedeki oyun çalışmaları ve provalar sürerken, diğer yandan da dekor tasarımı yapılıyor. Oyundaki panolar, sahnedeki bütün mobilyalar ve eşyalar atölyede şekillendiriliyor. Birileri tekst ezberlerken, birileri de elinde testere-çekiçle oyunun oluşmasına katkı sağlıyor.

KOSTÜMLER OLMAZSA OLMAZ

Tüm bunlar yaşanırken bir taraftan terzihanede yoğun bir çalışma yaşanıyor. Oyunda giyilecek olan kostümler büyük bir titizlikle hazırlanıyor. Oyunun provaları yapılırken, oyuncular kostüm provalarına çağırılıyor. Kostümler deneniyor, ölçüleri alınıyor. Şapkalar yapılıyor. Bir yandan da kuaför oyuncuların rol saçlarını yapıyor. Ses ve görüntü efektleri hazırlanıyor.

IŞIL IŞIL BİR SAHNE

Işık provaları, genel provalardan üç dört prova öncesinden çıkmaya başlıyor ve yavaş yavaş genel provaya doğru ışık provaları da tamamlanmış oluyor. Oyunun sahneye çıkmasına yaklaşık bir hafta kala kostümler, aksesuarlar ve gereken her şey hazır hale getiriliyor. Gala öncesi tam bir oyun gösterimi gibi kostümlü, aksesuarlı ve dekorlu, ışıklı genel prova yapılıyor. Genel provadan sonra oyun seyircili gösterime hazır hale geliyor.

‘’ÇÜNKÜ TİYATRO HER ŞEY’’

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmen Yardımcısı ve Mavi Yelkenli çocuk oyununun yönetmeni Fatih Sevdi, bir oyunun sahneye konulana kadar geçirdiği evreleri anlattı. Sevdi, “Aslında en zor olan şeylerden bir tanesi; ‘Tiyatro nedir?’ sorusuna cevap vermektir bir tiyatrocu için. Çünkü tiyatro her şeydir.  Hayatın içinde gördüğümüz her şey tiyatro sahnesinde yeniden tasvirle seyircinin karşısına çıkartılır. Tiyatro nedir;  tiyatro insandır,  tiyatro doğadır, tiyatro havadır, denizdir, göktür. Kısacası tabiatta ne varsa tiyatroda bu tabiatın tasviri vardır” dedi.

MAVİ YELKENLİ SERÜVENİ

Sevdi, Mavi Yelkenli oyununun serüvenini de şu sözlerle anlattı; “Peki biz bu serüvene nasıl çıktık. Mavi Yelkenli serüveninde önce Adnan Yılmaz’ın yazdığı teksti gördük, tiyatro metnini bulduk. Metni ben okuduğum zaman ve Adnan Yılmaz dekorun maketiyle bana anlattığı zaman çok mutlu oldum. İşte dedim tam benim istediğim oyun budur. Üzerinde uzun zaman çalıştığım seyircinin oyuna doğrudan katılımı ile ilgili yazdığım bir yüksek lisans tezi vardı. Bu oyun, Mavi Yelkenli bunu hayata geçirebileceğim bir metindi. O yüzden Adnan Yılmaz bana bunu ve dekorun maketiyle anlattığında çok mutlu oldum, çok heyecanlandım ve o zaman hemen provalara başlayalım dedik.’’

HERKES EV ÖDEVİNİ İYİ YAPTI

Önce kadroyu oluşturduklarını anlatan Sevdi; ‘’Genç bir ekiple çalıştım sahnede. Önce metnimizi aldık ve metni okumaya başladık. Metnin okuma aşaması bittikten sonra ben kendi ev ödevlerimi çalışmak için kenara çekildim. Oyunun dekor, kostüm ve rejisine yönelik çalışmalar için kendime biraz zaman ayırdım. Oyunculara da sahneye çıkmadan önce ezber yapmaları için bir hafta süre verdik. Herkes ev ödevini daha sakin daha doğru daha rahat yapabilsin diye sonrasında tekrar bir araya geldik. Sonra yavaş yavaş oyunumuzun genel çerçevesini oluşturmaya başladık’’ şeklinde konuştu.

VE PERDE!

Oyunun müziklerini Agah Eroğlu besteledi. Adnan Yılmaz oyunun dekoratörü. Kostümler terzihanede tasarlandı, dikildi. Kostümleri Emine Kaynak Yıldırım tasarladı. Görsel efektleri hepsini tek tek Serkan Aktü hazırladı. Ses efektlerini ise İlker Sevüker tasarladı. Işık tasarımını Erol Dinç Demir yaptı. Hareket düzeni Özge Midilli’ye ait. Genel provanın ardından oyun tamamlandı. Ve perde!

YORUMLAR Üye Girişi

Bu Habere Yorum Yapılmadı. İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz? 
Lütfen Resimdeki kodu yazınız
 

Bidünya Haber | Dünya ve Türkiye Gündemine uzak kalmayın. Tavsiye Formu

Bu Haberi Arkadaşınıza Önerin
İsminiz
Email Adresiniz
Arkadaşınızın İsmi
Arkadaşınızın E-Mail Adresi
Varsa Mesajınız
Güvenlik KoduLütfen Resimdeki kodu yazınız
Yukarı ↑